Mustikka virkistää muistia

Mustikan arvellaan huoltavan niin aivoja kuin sydäntäkin. Viime aikoina on tutkittu varsinkin sitä  auttaako mustikoiden syöminen muistitoimintojen säilymiseen vanhuksilla.

Tulokset ovat lupaavia, ja siksi mustikka on noussut supermarjan asemaan. Lisäksi mustikasta saa ravintokuitua sekä vitamiini- ja kivennäisainetäydennystä. Mustikan tehoaine, antosyaani, antaa marjalle voimakkaan sinisen värin. Se on antioksidantti, samoin kuin marjasta saatavat C- ja E-vitamiinitkin.

Poimi, pakasta ja rakasta

Mustikkaa poimitaan heinäkuulta syyskuulle, jolloin marjaa kannattaa syödä tuoreena mahdollisimman paljon. Terveyttä kohentaa luonnollisesti myös metsässä kävely ja marjojen noukkiminen.

Mustikkatalkkuna on marja-ajan perinteinen mustikkaherkku ja tuorepuurojen esikuva. Miedosti sokeroituun marjasurvokseen sekoitetaan talkkunajauhoja ja puuro nautitaan kylmän maidon kanssa. Tuoretta mustikkaa voi ripotella myös kesäisen salaatin kruunuksi.

Jos et ehdi marjanpoimintaan tai sinulla on vain pieni pakastin, jonne ei mahdu varastoja talveksi, älä huoli. Kaupoissa on hyvin saatavilla laadukkaita tuoreeltaan pakastettuja Pohjolan marjoja pimeän kauden piristykseksi.

Mustikasta on moneksi

Mustikka sopii nautittavaksi niin tuoreena kuin pakastettunakin puuron tai jogurtin kanssa. Joidenkin suussa pakastetut mustikat maistuvat hiukan happamilta. Niihin voi hyvin lisätä ripauksen sokeria, sillä marjat hidastavat sokerin imeytymistä ja vaikutusta verensokeriin.

Jos vertaa marjojen ja meillä paljon käytettyjen tuontihedelmien sokeripitoisuutta, hedelmissä on luonnostaan sokeria lähes kaksinkertainen määrä marjoihin verrattuna. Niinpä pieni sokerilisäys ei turmele marjojen terveellisyyttä.

Perinteinen pullapohjainen mustikkapiirakka tai nopeatekoiset marjamuffinit sopivat hyvin kahvipöydän herkuksi tai välipalaksi. Osan marjasadosta voi myös säilöä hilloksi, joka maistuu lettujen tai jäätelön kaverina talvella.

Mustikkamehu on hienonmakuinen juomavaihtoehto vaikkapa alkoholittomaan tarjoiluun. Mustikkasmoothie eli pirtelö on monen suosikki, ja mustikkakeitto piristää niin potilasta kuin urheilijaakin.

Kannattaa nauttia monipuolisesti myös muita mainioita pohjoisen marjoja. Eri väriset marjat sisältävät erilaisia tehoaineita, ja kaikista saa C-vitamiinia, ravintokuitua ja kivennäisaineita.

Lue lisää:
www.arktisetaromit.fi

Aineisto on tuotettu MMM:n tuella.


 

Jaa

Ota yhteyttä

Palvelut