Grillaus kuuluu kesään

Grillaus kuuluu kesään

Grillaus on taitolaji, jossa kehittyy vain harjoittelemalla ja rohkeasti kokeilemalla.

Grillaus on taitolaji, jossa kehittyy vain harjoittelemalla ja rohkeasti kokeilemalla. Hyvät raaka-aineet ovat kaiken perusta ja takaavat herkullisen lopputuloksen. 
 
Monipuolinen ja terveellinen ateria syntyy, kun grillattavaksi varataan lihan, kalan ja makkaran lisäksi tai asemesta myös kasviksia. 
 

Paloittele ja pujota kasvikset vartaisiin

 
Grilliin voi laittaa niin uudet perunat, porkkanat kuin punajuuretkin. Jos kasvikset ovat suurikokoisia, ne kannattaa esikeittää, suosittelee Keski-Suomen maa- ja kotitalousnaisten ruoka-asiantuntija Eeva-Liisa Kivimäki.
 
Kasvikset paloitellaan kypsymisajan mukaan sopivan kokoisiksi paloiksi. Hitaasti kypsyvät kasvikset, kuten munakoiso ja maissintähkä, leikataan ohuiksi paloiksi. Tomaatit puolestaan grillataan puolikkaina ja herkkusienet ja pikkutomaatit kokonaisina. 
 
Vartaat ovat hyvä apu grillauksessa. Pujota kasvikset vartaisiin vieri viereen, jotta ne eivät 
pääse kuivumaan ja kääntele vartaita, jotta ne kypsyvät tasaisesti. 
 

Marinoimalla lisää mureutta

 
Kaiken lihan, myös makkaran, annetaan lämmetä ennen grillausta huoneenlämpöiseksi. Mitä vähärasvaisempaa liha on, sitä tärkeämpää on marinointi. Erityisesti naudan- ja broilerinliha kannattaa marinoida hyvin. Ennen kypsennystä marinadi on hyvä pyyhkäistä pois lihan pinnasta, sillä se palaa helposti. 
 
Grillaa liha aivan kypsäksi, naudan pihvejä ja lampaankyljyksiä lukuun ottamatta. Erityisesti broilerin ja kalkkunan lihan on oltava kauttaaltaan valkeaa, Eeva-Liisa muistuttaa. 
 

Kypsennä pienet kalat kokonaisina ja isot paloina

 
Kaloista grilliin sopivat rasvaiset kalat kuten lohi, kirjolohi ja taimen. Isoja kaloja voi kypsentää paloina, mutta pienet ja vähemmän rasvaiset kalat kannattaa grillata kokonaisina halsterin avulla. 
 
Kala on kypsää kun selkäevä irtoaa ja liha on kauniin väristä ja kiinteää. Älä poista päätä kokonaisena grillattavasta tai halstrattavasta kalasta, etteivät nesteet karkaa, Eeva-Liisa neuvoo. 
 

Eeva-Liisan vinkit onnistuneeseen grillaukseen

  • Varaa välineet ja ruoka-aineet esille 
  • Mieti työjärjestys ja ajoitus sekä esivalmistele ruoat
  • Varaa aikaa lempeään kypsentämiseen - mieto lämpö takaa aina mehevämmän lopputuloksen.
  • Puhdista grilli ritilöineen huolella käytön jälkeen.

Lisätietoja: ruoka-asiantuntija Eeva-Liisa Kivimäki, Keski-Suomen maa- ja kotitalousnaiset
puh. 
040 576 8740, eeva-liisa.kivimaki@maajakotitalousnaiset.fi

Jaa