Ylijäänyt perunasose

Paimenen paistos Kuva: Kati Laszka/MKNK

Ylijäänyt perunasose

Pienestäkin määrästä muusia syntyy uusi ruoka.

Perunamuusin lopuista saa vaikka minkälaisia herkkuja!

Pannarit Amerikan malliin

•    Sekoita perunamuusin (n. 3 dl) joukkoon muna ja tarvittaessa hiukan suolaa.
•    Lisää 3 dl vehnä-, hiivaleipä tai sämpyläjauhoja (1 dl jauhoista voi korvata ruis- tai ohrajauhoilla, jos sellaista sattuu kaapissa olemaan) ja 0,5 tl leivinjauhetta (ilmankin pärjää, jos sitä ei ole).
•    Sekoita nopeasti taikinaksi. Älä vaivaa.
•    Jaa taikina tasakokoisiksi nokareiksi leivinpaperoidulle pellille (10-12 kpl) ja taputtele jauhoja apuna käyttäen noin 1 cm paksuiksi rieskoiksi.
•    Paista 225 asteessa noin 15 minuuttia, kunnes rieskat alkavat saada väriä. Nauti lämpimänä.

Vinkki! Osan rieskoista voit jäähtyneenä pakastaa.

Pikasämpylät

•    Sekoita kulhossa 1 dl ylijäänyttä perunasosetta, puuroa tai survottuja/raastettuja kypsiä kasviksia (perunaa, porkkanaa, punajuurta….) vähän suolaa ja 1 dl vettä.
•    Lisää 2,5 dl vehnäjauhoja ja 1 tl leivinjauhetta. Sekoita nopeasti tasaiseksi, mutta älä vaivaa. Taikina on pehmeää.
•    Nosta lusikalla 5-6 nokaretta leivinpaperoidulle pellille.
•    Kypsennä 225 asteessa noin 10 minuuttia.
•    Sämpylät maistuvat parhaimmilta juuri paistettuna, mutta menevät seuraavanakin päivänä.

Paimenen paistos

•    Sekoita pari kourallista pakastekasviksia tai pari kuorittua suikaloitua porkkanaa noin 1-2 desilitraan liha-, makkara-, kala- tai kasviskastiketta.     Lusikoi pieneen voideltuun uunivuokaan.
•    Sekoita perunasoseen (1-2 dl) joukkoon muna, ripaus pippuria (ja muskottia) sekä 0,5-1 dl juustoraastetta. Mausta tarvittaessa suolalla.
•    Lusikoi sose vuokaan ja levitä ainesten kanneksi.
•    Paista 200 asteessa noin 20 minuuttia, kunnes paistos on kuumentunut ja pinta on saanut väriä.

Vinkki! Voit käyttää perunasoseen sijasta myös kypsää pastaa tai riisiä.

Perunarieskat

•    Sekoita perunamuusin (n. 3 dl) joukkoon muna ja tarvittaessa hiukan suolaa.
•    Lisää 3 dl vehnä-, hiivaleipä tai sämpyläjauhoja (1 dl jauhoista voi korvata ruis- tai ohrajauhoilla, jos sellaista sattuu kaapissa olemaan) ja 0,5 tl leivinjauhetta (ilmankin pärjää, jos sitä ei ole).
•    Sekoita nopeasti taikinaksi. Älä vaivaa.
•    Jaa taikina tasakokoisiksi nokareiksi leivinpaperoidulle pellille (10-12 kpl) ja taputtele jauhoja apuna käyttäen noin 1 cm paksuiksi rieskoiksi.
•    Paista 225 asteessa noin 15 minuuttia, kunnes rieskat alkavat saada väriä. Nauti lämpimänä. Osan rieskoista kannattaa pakastaa jäähtyneenä.

Perunavohvelit

•    Sekoita kulhossa 2,5 dl perunasosetta, 1-2 dl maitoa, 1 munaa, 3-4 dl vehnäjauhoja ja 0,5 tl leivinjauhetta sekä 2 rkl öljyä tai sulatettua voita. Nesteen ja jauhojen määrä riippuu soseen paksuudesta.
•    Paista taikinasta vohvelipannulla rapeita vohveleita.
•    Syö sellaisenaan tai savukalan tai paksun jauhelihakastikkeen tms. kanssa. Taikinaan voi sekoittaa sulatettua pakastepinaattia, murusteltua fetaa, sinihomejuustoa, silputtua savulihaa jne.
    
Vinkki! Jos sinulla ei ole vohvelirautaa, jätä taikina paksuksi ja paista (lettu)pannulla pikkuletuiksi.

 

Jaa